Du kan inte välja dina medpassagerare på ett flyg, men med lite tur sitter du bredvid någon trevlig som varken gör mer eller mindre än vad man kan förvänta sig av en medpassagerare.
Detta par hade lite otur då en ”snarkande och pruttande” hund ”förstörde deras flygning”. Gil och Warren Press, från Nya Zeeland, hade medvetet bokat Premium Economy-säten för deras 13-timmarsflyg från Paris till Singapore. De blev dock förvånade över att se vem som satt bredvid dem.
”Jag hörde det här ljudet – ett tungt fnysande,” säger Gill till Stuff. ”Jag trodde att det var min mans telefon, men vi tittade ner och insåg att det var hundens andetag. Jag sa: ”Jag tänker inte låta det här sitta bredvid oss under hela resan”.
Enligt paret hörde de hundens ägare berätta för en annan passagerare att han blev orolig och att det var därför hunden höll honom sällskap. Det verkade dock snarare vara hunden som var i nöd. De framförde sina invändningar med en flygvärdinna, som sa att de enda andra tillgängliga platserna fanns på den bakre raden i ekonomiklass. Paret bestämde sig för att stanna kvar, men ungefär halvvägs genom flygningen hade hundens närvaro blivit outhärdlig. Djuret pruttade hela tiden och tog upp Warrens benutrymme. Den fyrbente vännen fick inte plats i gången.

”Min man hade shorts på sig och fick hundens saliv på benet,” säger Gil. Det är inte så att paret inte gillar hundar – i själva verket hade de en hund själva, men det här var för mycket av det goda.
Efter att ha pratat med personalen ombord igen erbjöds de platser framme i planet, som tidigare varit reserverade för personal. Efter resan lämnade paret in en anmälan. Efter lite kommunikation fram och tillbaka erbjöds de först ett presentkort på motsvarande runt 70 euro. Paret var inte nöjda med detta. Senare, mer än två månader efter att allt började, erbjöds en resekupong värd 110 euro. Paret tyckte att detta var oacceptabelt och kräver nu full återbetalning för den del av resan de bokat via Air New Zealand. De anser att de borde ha informerats om hundens närvaro och att flygbolaget reagerade vårdslöst efteråt.
”Vi fick inte den upplevelse vi betalade för.”
En talesperson för Singapore Airlines upprepade sin ursäkt till paret för ”någon olägenhet eller ångest orsakad av deras erfarenhet ombord på deras flyg från Paris till Singapore.” De är fortfarande i kontakt med paret.
Samtidigt tillåter Singapore Airlines inte längre ”emotionella stödhundar” ombord på sina flygningar, enligt Stuff. Godkända assistanshundar – hundar som tränats för att hjälpa passagerare med funktionsnedsättning, såsom ledarhundar – är dock fortfarande välkomna ombord.
Vad tycker du om detta?

