En anställd med Alzheimers glömmer hur man arbetar, men snabbköpet vägrar att säga upp henne

27 november, 2023

När Doron Salomons mamma var i 50-årsåldern började hon visa symtom på Alzheimers.

Hon hade arbetat som revisor hela sin karriär, men kvinnan kände att hon inte längre kunde utföra detta arbete ordentligt på grund av sjukdomen. Det var därför hon tog ett jobb som hyllförråd på Sainsbury’s, den näst största stormarknadskedjan i Storbritannien.

Kvinnan arbetade i en stormarknad i stadsdelen Kenton i London i tio år. Hon fann mål och glädje i sitt arbete. En av hennes arbetsuppgifter var att packa matvaror för kundbeställningar online. Kvinnan kunde göra detta i flera år med minimal hjälp, enligt ITV .

Svårare

Men när kvinnan var i början av sextiotalet började det bli svårare. Hon fann sig snart oförmögen att utföra sitt arbete utan ständig hjälp från kollegor. Doron och hans far höll ledningen informerad om hennes medicinska tillstånd. De två männen fruktade den dagen de skulle få veta att snabbköpet inte längre kunde använda hennes tjänster på grund av hennes tillstånd.

I en tweet förklarade Doron att Alzheimers är mer än bara minnesförlust. Det påverkar sociala färdigheter, människor blir snabbare desorienterade, aggressiva och känslomässiga. Dessutom kan det orsaka språkförluster och göra beslutsfattande svårare.

Medkänsla & respekt

Men snabbköpet sparkade inte hans mamma, under åren visade de mycket medkänsla och respekt. Kvinnan var alltid uppdaterad när hon glömde hur hon skulle göra sitt jobb. Timmarna byttes, hennes kollegor tränades i att hantera hennes glömska och familjen fick regelbundet frågan om det fanns mer mataffären kunde göra.

“Sainsbury’s har sett min mamma försämras till den grad att hon det senaste året har gått in i butiken varje dag förvirrad, som om hon aldrig hade varit där förut. De stöttade henne alltid och gjorde allt de kunde för att se till att hon var glad och kände sig uppskattad.”

När hans mamma inte längre kunde köpa matvaror skapade butiken till och med en ny roll för henne. “Känslan av självkänsla och stolthet har definitivt hjälpt med aspekter av hennes Alzheimers, som att ha något att prata om i sociala situationer,” sa Doron.

Sonen medger att de fruktade det värsta varje gång han och hans pappa gick till snabbköpet för ett möte. Men butiken svikit dem aldrig!

Ett värdigt slut

Sex månader efter att Sainsbury’s skapade en ny roll specifikt för henne, försämrades hennes tillstånd till den grad att hon inte längre kunde utföra ens den enklaste uppgiften. Det var äntligen dags att lämna sitt jobb. Sainsbury’s arbetade med kvinnan och hennes familj för att göra övergången så enkel och värdig som möjligt.

Doron erkänner att han sällan använder sociala medier för att berömma företag, men i det här fallet ville han säga ett stort tack till Sainsbury’s. I vått och torrt fortsatte de att stötta hans mamma!

Detta är ett vackert exempel på medkänsla och välgörenhet. Om medkänsla och omtanke ersattes av rent vinstjag skulle världen vara en mycket bättre plats!