Svenska modemärket slutar att retuschera sina modeller – vill etablera ett realistiskt ideal

Svenska modemärket slutar att retuschera sina modeller – vill etablera ett realistiskt ideal

onsdag, 12 juli 2017

House of Dagmar lanserades våren 2005 och har snabbt vuxit till ett välkänt klädmärke inom modeindustrin. Företaget grundades och drivs av systrarna Karin Söderlind, Kristina Tjäder och Sofia Wallenstam som nu har tagit ett väldigt kliv framåt, skriver ELLE.

Företaget har bestämt sig för att från och med deras kommande kollektion så väljer de att inga av deras bilder ska retuscheras.

– Dagmars mål är att stärka kvinnor, vi kände att vi gör motsatsen till det genom att producera bildmaterial som inte visar verkligheten. Vi vill etablera ett annat ideal än en felfri hud och en kropp utan minsta skavank. Det är inte realistiskt, istället vill vi visa en variation av fantastiska kvinnor som är naturligt vackra och som inte har blivit retuscherade, skriver Kristina Tjäder, Creative Director hos Dagmar, i ett pressmeddelande som har publicerats av ELLE.

ELLE

Kollektionen är för höst- och vinter 2017, och kommer att finnas i butik från och med 19 juli.

Ett galet bra initiativ! Vi uppmuntrar till att alla som kan ska ta ett aktivt beslut att bidra till att kroppsfixeringen och de osunda idealen försvinner. Finns det någonting du kan göra för att hålla bollen i rullning?

Hon tränade inför OS med daglig huvudvärk – läkarna missade hennes livshotande tumör

9 bilder som visar vad som händer när barnet lämnas ensamt med sin pappa

Polisen stoppar 5 äldre damer på vägen – när de förklarar sig kan han inte hålla sig för skratt

Se det bedårande ögonblicket när 36 babypandor för första gången leker utomhus

Mannen stoppar trafiken och tar upp kameran – se vad som då dyker upp från buskarna

Möt katten Meepo som älskar att bada och som gör det med stil